Összes bejegyzés

A covid és a munkaerőpiaci tapasztalatok

A covid és a munkaerőpiaci tapasztalatok

Ebben a cikkünkben arról lesz szó, hogyan tudott megküzdeni a Viapan Group a koronavírus-válság nyomán kialakult nehéz helyzetével, hogyan tudott előremenekülni, és megújítani mind a belső szervezetet, mind a partnereknek nyújtott szolgáltatásait azért, hogy a lehető legtöbb embernek tudjon munkát biztosítani. 

A 2020 tavaszán fellépett sajátos körülmények között a Viapan kettős szorításban találta magát: azzal, hogy mivel a partnercégei csökkenteni kényszerültek a megrendeléseket, kevesebb embernek tudott munkát adni a koronaválság első hónapjaiban, valamint a belső állományát is stabilan és motiváltan kellett tartania. Cikkünkben összefoglaljuk azokat az írásokat, esettanulmányokat, amelyek 2020 kora őszén erről a helyzetről és a Viapan válaszairól megjelentek.  

A covid hatása a munkaerőpiacra 2020 tavaszán

A 2019-es év HR-es slágertémája a munkaerőhiány volt. Azzal, hogy demográfiai és migrációs okokból ezrek hiányoztak a munkaerőpiacról, köztük a legégetőbben a szakmunkások, a munkaerő toborzása és megtartása volt kulcsszerepű a vállalatok életében. 2019 második felére már a betanított munkások felkutatása (és főleg a vállalatnál marasztalása) is kihívássá vált, mivel a kékgalléros fluktuáció is nagy méreteket öltött.

2020, mint mindenki számára ismert, gyökeres változást hozott nem csak a munkaerőpiacon, de az élet minden apró területén. Mondanunk sem kell, hogy a covid-járvány volt az, amelynek hatására tavasszal a vállalatok jó részének megrendelései meredeken zuhanni kezdtek, aminek következtében tavasszal-nyáron hirtelen munkanélküliek ezrei tűntek fel a munkaerőpiacon.

A Viapan válaszai a koronavírus-helyzetre

Belső szervezeti kihívások a koronavírus miatt

A koronavírus miatt a Viapan Groupnak is súlyos kihívásokkal kellett megküzdenie a működése minden területén. Az ügyfélfogadást eleinte számos egészségvédelmi intézkedéssel tettük biztonságosabbá, így gyakoribbá tettük az ügyfélterek fertőtlenítését, kézfertőtlenítőt helyeztünk ki az ügyfélpultokra, és elrendeltük a maszk használatát. Mindez már csak a tucatnyi magyarországi kirendeltséget tekintve is komoly beszerzési és logisztikai feladatnak bizonyult. A járvány fokozódása, a kijárási korlátozások bevezetése pedig szükségessé tették, hogy a dolgozók home office-ba vonuljanak. A HR Portál írt ennek a folyamatnak a nehézségeiről. Cikkükben kiemelik, hogy a helyzet egyrészt azt követelte meg, hogy a diákok, felnőtt és nyugdíjas munkavállalók be- és kiléptetésének teljes adminisztrációja elektronikusan történjen, másrészt szükség volt a dolgozók eszközeinek áttekintésére, az asztali számítógépet használó kollégák számára laptopok beszerzésére vagy a távoli elérés megoldására.

A Viapan Group munkaerőpiaci kihívásai a covid-járvány idején

A Viapan Groupnak alkalmazkodnia kellett az új igényekhez is mind az ügyfelek, mind a partnerek oldaláról. A cégcsoportunk Kelet-Közép-Európa meghatározó HR-szolgáltatója. A diákmunka terén megkerülhetetlen Meló-Diák fő kihívása az volt, hogy meggyőzze a munkáltatókat: a tanulók rugalmas munkaerőt jelentenek, ami a jelen helyzetben kifejezett előny. A munkaerő-kölcsönzéssel, -közvetítéssel, fejvadászattal foglalkozó Viapan Dologidő azzal nézett szembe, hogy a partnercégek elsőként a kölcsönzött munkavállalókat bocsátották el, pedig a diákokhoz hasonlóan ők is rugalmasak, gyorsan munkába állíthatók, azaz igazodnak a változó termelési igényekhez. A munkaerő-kölcsönzés válságban különösen fontos előnyeiről a Vállalkozás okosan írt részletesen, a mi tapasztalataink köré építve. Cégcsoportunk tagja, a Déli Szomszédok Nyugdíjas Szövetkezet a tagjai speciális helyzete, azaz az idősek veszélyeztetettsége okán a belső szervezet fejlesztésére, a közösség fenntartására helyezte a hangsúlyt, várva a kedvező időket. 

A Viapan kollaboratív robotok termelésbe állításával is foglalkozik, ennek előnyeiről szintén a Vállalkozás okosan blog írt kimerítően. 

A Pécsma.hu, a Sonline és a TEOL cikke érzékeltette a leghatásosabban, mekkora kihívás elé nézett a Viapan. A cégcsoportunk 2019-es forgalma közel kilencmilliárd forint volt, s nálunk évente mintegy 15 ezer dolgozó keres munkát, s csaknem 160 belső alkalmazottat foglalkoztatunk, továbbá a kecskeméti varrodánkban 40 megváltozott munkaképességű személyt alkalmazunk.  

Az Üzletem.hu cikkében, amelyben interjút készítettek Vida Péterrel, a cégcsoport elnökével, szó esik arról, hogy a válság kezelését első lépésként a termelőcégek túlnyomó többsége a kölcsönzött munkaerő leépítésével kezdte. A Viapan is a forgalma 30 százalékára esett vissza az áprilisi időszakban. Ennek hatására, hogy mentse saját dolgozóit, a mi cégcsoportunk azokra a szektorokra koncentrált, ahol a legnagyobb szükség volt a plusz munkaerőre. A járműgyártásban járműipari beszállítói területen termelés-visszaesést, leépítéseket lehetett tapasztalni, de élénk munkaerő-kereslet mutatkozott az élelmiszeriparban, továbbá a mezőgazdaságban. Azokban az üzemekben, amelyekben eddig demográfiai okokból (elvándorlás, fiatalabb, teherbíró munkaerő hiánya) ukrán és szerb munkaerőt foglalkoztattunk, a koronavírus miatt ez csaknem ellehetetlenült.

A cégcsoportunk kétszeres nyomás alá került a covid miatti munkaerőpiaci helyzetben: egyszerre kellett munkát biztosítani az általunk foglalkoztatott diák és felnőtt munkaerőnek, meg kellett óvni a nyugdíjasszövetkezeti tagok egészségét és az addig kiválóan működő közösséget, valamint eltökéltekek voltunk abban is, hogy megőrizzük a belső munkatársainkat, és legfeljebb a már korábban tervezett minimális ésszerűsítési célú leépítéseket hajtsuk végre.

Belső átalakítások a Viapannál

A HR Portál és a Vállalkozás okosan cikke is hosszasan taglalja a belső szervezeti reformokat, amelyeket a Viapan már a válság előtt elkezdett, de a covid katalizátorként működött. A megoldást többfrontos reform jelentette: a szolgáltatások minél flexibilisebb kínálata, valamint a cégcsoport működésének racionalizálása jelentette ezt. 

A működés racionalizálása például a beszerzésekben volt tetten érhető. Korábban több helyről szereztük be az irodákhoz szükséges kellékeket (papír, toll, tej, stb), és mivel számos kirendeltségünk van, időnként elcsúsztak ezek a beszerzések: drágábban lakossági áron jutottunk hozzá a termékekhez, ráadásul sokszor olyan kollégáknak kellett pénzt kezelniük, akiknek ez nem lett volna feladatuk. Már a covid-járványtól függetlenül, az év elején a csapat tagja lett egy profi beszerző, aki áttekintette az összes kirendeltség összes vásárlását. Most egy beszállító, ráadásul kedvező áron, oldja meg az összes fogyóeszközt, ráadásul igen rövid határidővel szállít. Így csökken a dolgozók stressz-szintje is, hiszen mindig gördülékenyen elérhető minden alapvető eszköz, amivel a napi munkájukat végzik. Hasonlóképpen kedvezőbb konstrukciókat értünk el biztosítások esetében is: az összes irodánk, munkatársunk biztosítása egy társasághoz került, így a nagy volumenű szerződések miatt jelentős kedvezményt értünk el.

A komplex szervezetfejlesztésnek gyökeresen pozitív hatásai lehetnek egy-egy cég életében, de a soft skillek erősítése akár már egy-egy tréning vagy coaching formájában is jelentősen előre tudja mozdítani a vállalati együttműködést, a hatékony kommunikációt. a Viapan esetében különösen a vezetők válságkezelés miatti elfoglaltságából adódó gyors és pontos feladatdelegálást kellett gyorsan megtanulni. Az utóbbi hónapokban bebizonyosodott: azok kezelik sikeresen a válságot, akik rugalmasak és hatékonyan kommunikálnak. Ezt egy szervezet magától, tapasztalati úton hosszú hónapok alatt tanulja meg, míg külső fejlesztéssel akár pár nap vagy hét alatt jelentős (és végső soron pénzben is mérhető) eredményeket érnek el. 

Az első időszakban rengeteg átszervezés történt, és sajnos a költségeinket is csökkentenünk kellett, mi is megtanultuk, hogy a home office működőképes; nem kell egyik megyéből a másikba utazni egy találkozó vagy egy értekezlet kedvéért. Távoli elérés, videokonferencia, megosztott dokumentumok - mindezekkel hatékonyak tudtunk maradni.

A Vida Péter által sok interjúban hangoztatott stabilitás mellett nagy figyelmet fordítunk az autóflottánkra - a céges autókban a lehető legnagyobb biztonságra törekszünk. Az irodákban ergonomikus asztalok, székek találhatók. 

Emellett a legfőbb kihívást a kommunikáció és a dolgozók motivációjának, optimizmusának fenntartása jelentette. Ebben a bizonytalan időben számolni kell azzal, hogy a szervezetben a teljesen érthető egzisztenciális szorongás demotiváltságot válthat ki. A Viapan úgy tesz-tett ezek ellen, hogy kérdőívekkel és személyes beszélgetésekkel monitoroztatja a dolgozók hangulatát. Az év folyamán számos belső képzést, tréninget tartottunk, ezek legtöbbjét pályázati pénzből oldottuk meg. Amikor ezeket a tréningeket terveztük, még nem is gondoltunk rá, milyen hasznosak lesznek a változásmenedzsment szempontjából: kommunikációs készségek fejlesztése, ügyfélszolgálati kommunikáció, pénzügyi ismeretek, toborzás, IT, sőt DISC-képzést is kaptak a kollégák. Ezeket a kijárási korlátozások alatt az online térbe tereltük - sikerrel. Az online munkavégzéshez az addig nem laptopon dolgozó kollégák laptopot kaptak, és elkészült egy segédanyag is, ami a home office munkához, egészségmegőrzéshez, időmenedzsmenthez adott segítséget - és elégedettségmérést is végeztünk. Ilyen kutatás készült először a home office cégcsoporton belüli megítéléséről, majd ősz elején a dolgozók általános hangulatát, igényeit, motivációját mértük fel.

A szolgáltatási paletta finomhangolása a munkaerőpiaci igényeknek megfelelően 

A vírus előtti időszakban nagyon erős volt az autóipari megrendelői körünk, ennek is köszönhető talán az, hogy a gyárak leállásával áprilisra a szokásos működésünk 30 százalékára estünk vissza. A koronavírus okozta válságból a partnereknek kínált rugalmas megoldásoknak köszönhetően tudtunk kilábalni. Oda állítottunk ki megfelelő számú és képzettségű munkaerőt, ahol erre a legnagyobb szükség mutatkozott. Ahogy egyes kiemelt gazdasági ágazatokban – például a járműgyártásban és az iparághoz szervesen kötődő beszállítói területen – korábban termelés-visszaesést, leépítést lehetett tapasztalni, a statisztikák ezzel párhuzamosan élénk munkaerő-keresletet mutattak az élelmiszeriparban továbbá a mezőgazdaságban. A rugalmas szolgáltatás egyfelől a rugalmasabb árképzést jelenti, másfelől azt, hogy a szolgáltatási paletta minél több elemét (munkaerő-kölcsönzés, gyorskölcsönzés, diákmunkások, kollaboratív robotok termelésbe állítása, stb.) igyekeztek kombinálni a partnercégekre szabott megoldáshoz. Így napról napra váltakozó megrendelési volumen esetén lehetőség volt az ún. gyorskölcsönzés (egyszerűsített foglalkoztatás) segítségével naponta változó létszámigényt is kérni.

Az április-májusi időszakban egy mindent átfogó átstrukturálásra volt szükségünk, fókuszt váltottunk, nyitottunk olyan szegmensek felé is, amik eddig nem voltak a profilunkban.

Szerencsére május-júniusban már látszott: fokozatosan bővül a feldolgozóipar, élénkül a szolgáltatás és a kereskedelem is. A Viapan nagy sikerként könyveli el, hogy a 2020-as II. negyedéves terveik a vírushelyzet ellenére kb. 70%-on teljesültek. Siker, hogy az idei szezonban Baranya megyében kétszer annyi diákot tudtunk foglalkoztatni a kukoricacímerezési munkák során, mint tavaly; a szilvaszezonra pedig 900 főt toboroztunk. A balatoni nyári szezonban a Viapanon keresztül foglalkoztatott dolgozók száma pedig meghaladta az 1500 főt.

A diák és felnőtt munkaerőt foglalkoztató üzletágunk teljesített a legjobban (míg a nyugdíjasszövetkezeti tagjainkat óvtuk a fertőzésveszélytől), és megnőtt az érdeklődés az emberi munkaerőt segítő kollaboratív robotok iránt is. 

A nyári időszakra a mezőgazdasággal, az élelmiszeriparral és a turizmussal karöltve sikerült visszahoznunk a tervezetteket mintegy 70 százalékra

Mindent egybevetve a nyári idény a vártnál is kedvezőbben alakult. A kukoricacímerezés közel 300 diáknak biztosított munkát Baranyában, Somogyban de jó hír az is, hogy a környező megyékben csaknem 900 főnek ad megélhetést a gyümölcsfeldolgozás, valamint a szilvaszedés. A turizmus, illetve a kereskedelem-vendéglátás pillanatnyilag mintegy 1500 általunk közvetített dolgozónak nyújt megélhetést a Balaton partján.  Eközben a térségben dinamikusan fejlődő ipari cégek is jelentős számú dolgozónknak ad munkát. Csak érzékeltetésül: az egyéni vállalkozásoktól a kkv-szektoron át a nagyvállalati körig több mint ezer vállalkozással állunk kapcsolatban.

A Viapan Dologidő 2020 áprilisában 1570 dolgozónak utalt át munkabért, egy hónappal később 1652 munkavállaló dolgozott segítségükkel, júniusban – mintegy 80 százalékos növekedést produkálva – 3060 személy kapott fizetést. Júliusban pedig már 4510 embernek volt biztos munkahelye.

A járvány munkaerőpiaci hatásai még nem szűntek meg, de az előremenekülés stratégiája megmutatta, hogy kis- és középvállalkozások számára a rugalmasság és a lehető legnagyobb biztonság jelenti a gazdasági kilábalás zálogát. Az atipikus, rugalmas foglalkoztatási formák: munkaerő-kölcsönzés és kollaboratív robotok alkalmazása jelentős segítséget jelentett a partnercégeinknek a változó körülmények között, a belső szervezetet pedig jelentős átalakításokkal, optimalizálással és folyamatos kommunikációval erősítettük meg. 

4

Küldj egy tapsot ha tetszett

4