Összes bejegyzés

Home office tippek 2024-re

Home office tippek az otthoni munkavégzéshez

Az otthoni munkavégzés egyértelműen a mindennapjaink része lett, amelyet jól mutat, hogy a magyar munkavállalók 19%-a heti 4-5 napot dolgozik otthonról. Legyen szó hibrid munkamodellről vagy home office-ról, az elmúlt évek eseményei következtében világszerte nőtt az érdeklődés a HO iránt.

Otthonról dolgozol? Akkor ez a cikk Neked szól, mert segítünk az időbeosztásban, hatékony munkavégzésben és a home office életmód kihívásaiban. Jó megoldás lehet akkor is, ha GYES/GYED melletti munkavégzésen gondolkozol. A home office, vagyis az otthoni munkavégzés egyre elterjedtebbé válik a modern munkavilágban, és változóan hat mind a munkáltatókra, mind a munkavállalókra. 

A home office jelentése: változnak a trendek?

A szakemberek többsége úgy gondolja, hogy az otthonról dolgozás nem egy múló trend, hanem egy új korszak kezdete. A home office az elmúlt néhány év egyik legnagyobb trendje volt, és minden jel arra mutat, hogy ez a jelenség még sokáig velünk marad. 2024-ben várható tendencia, hogy otthonunkat úgy alakítjuk majd át, hogy jobban illeszkedjen a munkavégzéshez. Ezáltal könnyebben megteremthetjük az egyensúlyt a munka és a magánélet között. 

Még mindig nagyon sokan keverik a home office és a távmunka kifejezéseket. Ezért kezdjük is azzal, hogy mi a home office jelentése. A home office nem más, mint az alkalmi otthoni munkavégzés. Ennek lehetőségét a munkáltató biztosíthatja a munkavállaló részére, és munkaszerződésben nem szükséges rendelkezni róla. Sok vállalat belső szabályzatban vagy egy munkáltatói utasításban fogalmazza meg, hogy a munkavállaló otthonról végezhesse el feladatait. 

Fontos, hogy az otthoni munkavégzés alkalmi jellegű lehet. Ha nem, és rendszeres munkavégzésről beszélünk, aminek a helyszíne nem az iroda, akkor távmunkáról beszélünk. 

A távmunka számítástechnikai eszközön történik és a munka eredményének átadása is elektronikus úton valósul meg. Ennek feltételeit munkaszerződésben szükséges rögzíteni, és a távmunka típusú munkához mindkét félnek hozzá kell járulnia. Valamint a munkavállaló munkarendje lehet kötetlen, de lehet a szokásos munkarend is (9-17 óra).

Hogy viszonyulnak a munkáltatók (és a munkavállalók) a home officehoz 2024-ben?

Megoszlik a vélemény mind munkáltatók, mint munkavállalók esetében, hogy kik és miért részesítik előnyben a home officet. Ez nagyban függ, hogy milyen munkakörről és pozícióról van szó. Különböző felmérések eltérő eredményeket mutatnak, hogy melyik oldal ragaszkodik inkább az otthoni munkavégzéshez. 

Abban viszont mind egyetértenek, hogy nem a körülmények, hanem az eredményesség számít!

Az otthoni munkavégzés megítéléséről 11 ország mintegy 20 ezer munkavállalóját kérdezte meg egy nemzetközi cég a közelmúltban. A felmérés alapján a személyiség és az élethelyzet is befolyásolja, ki melyik struktúrában tudja kihozni magából a maximumot. Továbbá megállapították, hogy a HO ugyan növeli a produktivitást és csökkenti a költségeket, de érezhetően rontja a csapatok sikerességét és kollaborációját.

Az otthoni munka előnyei és hátrányai

Munkavállalói előnyök HO esetében:

  • rugalmas munkaidő-beosztás
  • a napi ingázás vagy utazás ritkulásából fakadó időtakarékosság
  • a munka-magánélet egyensúlya
  • a stressz nagymértékű csökkenése
  • jobb koncentráció
  • jobb mentális és/vagy testi egészség
  • idő és pénz spórolása az élelmiszeren, ruházkodáson és közlekedésen.

Az otthoni munkavégzés során fókuszáltabb a feladatok ellátása, ez növeli az eredményességet a vállalaton belül. A szövetkezeti foglalkoztatás lehetővé teszi a gyes/gyed melletti munkavégzést is. Ha kisgyermekes szülőként hatékonyan otthonról szeretnél dolgozni, akkor otthoni munka gyes mellett! Már elérhetőek online munkák is, melyek a baba mellől végezhetőek. 

Elmarad a napi szintű ingázás, így több idő marad a magánéletre, azonban nehezebb is attól elválasztani a munkaidőt. Az ebből fakadó „túlórázást” pedig a HO hátrányaként jegyzik meg a munkavállalók. 

Hátrány továbbá:

  • a kizökkentő tényezők (házimunka, szerelő érkezése, gyerek),
  • fennakadások az internetszolgáltatásban, illetve
  • a bizalmas információk kezelése (mások is hallhatják a meetingeket).

HO előnyei és hátrányai a munkáltatók esetében

  • Költségmegtakarítás: a működési költségek jelentős csökkentése HO által (kevesebb iroda, csökkent rezsi számlák).
  • Munkaerő-megtartás: a tehetséges munkavállalók hajlamosak hűségesebbek lenni az olyan munkaadókkal szemben, akik lehetőséget biztosítanak az otthoni munkavégzésre.
  • Kihívást jelenthet a megfelelő technológiai eszközök és otthoni irodai felszerelések biztosítása, hogy a munkavállalók hatékonyan dolgozhassanak otthonról.
  • Izoláció, ami miatt elhalványul a csapat összetartó ereje, amely idővel az elvándorlásra, a fluktuációra is kihathat. Ezért javasolt időnként csapatösszerázók vagy céges belső rendezvények szervezése.
  • Biztonsági kockázatok, mint például adatvédelem, munkaeszközök ellopása és otthoni tárolása.

Az otthoni munkavégzés szabályai 

Mint a fentiekből is kiderült a home office „intézménye” nem létezik a magyar jogban, alkalmazását az üzleti élet és a gyakorlat igényei hívták életre valamint alakították. Ezért is tapasztalható, hogy sokan, sokféleképpen értelmezik. Mivel a HO a munkavállalók számára igen vonzó és ebből kifolyólag széles körben biztosított lehetőség, ezért több vezető is a cégen belüli belső szabályozással kíván tiszta és egyértelmű helyzet teremteni.

Szabályozható benne: a munkaidő-beosztás, adatvédelem, titoktartás, munkahelyi balesetvédelem, külföldről történő távmunka lehetőség, munkaeszközök biztosítása, illetőleg az otthoni munkavégzés költségeinek viselése is. 

Ezt a módszert várhatóan 2024-től mégtöbb vállalat fogja alkalmazni, hiszen így áthidalható, hogy a home office intézményének nincsenek még rögzített jogszabályi előírásai.

Home office tippek 

Hatékonyabb otthonról dolgozni?

A home office sokkal nagyobb önfegyelmet igényel, mint az irodai munkavégzés. Ha a munkavállaló nincs hozzászokva, vagy felkészülve az otthoni munkavégzés szabályaira és körülményeihez, akkor könnyen összefolyhatnak a reggelek és esték. Nem lesznek hétvégék és hétköznapok: egyszóval hiányzik a rendszer, így a produktivitás is elmarad. 

A titok: bevett, jól működő gyakorlatok kialakítása! Így az otthoni munkavégzés hatékonysága is nő. 

Fontos tehát, hogy az otthoni munka esetén is kialakítsuk szokásainkat, megtervezzük a napi munkafolyamatainkat, és az időnket strukturáltan beosszuk. Hogy hogyan? Viapan tippek és tanácsok, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a home office munkanapokból is!

Otthoni munka tippek a Viapantól!

  1. Kövesd irodai szokásaid otthon is! A lehető legtöbb dolgot csináld úgy, mintha az irodában lennél. Reggeli kávé után emailekre válaszolás, déli ebédszünet tartása stb.
  2. Készíts listát teendőidről! Ha a napi feladataid mellett a szokásosnál több időd marad, akkor fordítsd olyanra, amivel már régóta szerettél volna foglalkozni. Például egy online kommunikációs kurzus elvégzése.
  3. Tudatosság az alapja mindennek! Ha van egy bevált napi rutinod és rendszered, akkor ragaszkodj hozzá. A jól működő gyakorlat kialakítása és fenntartása segít elkerülni a káoszt, tartani a határidőket és élni az otthoni munkavégzés előnyeivel.
  4. Vond be a családot! Osszátok le családon belül a ház körüli feladatokat. Egyezzetek meg előre, kinek mi lesz a feladata, mikor mit lehet/kell csinálni. Így hatékonyan tudod végezni a munkádat és megmarad a munka-magánélet egyensúlya is.
  5. Figyelj a munkaidőre! A munkaidő végeztével pakold el munkaeszközeid, valamint fizikailag is távolodj el otthoni munkaállomásodtól.
  6. Ne hagyd ki a reggeli rutin feladataid! Könnyű kihagyni a reggeli rutint, ha nem kell elmenni otthonról, viszont a fókusz megszerzéséhez elengedhetetlen. Ezért HO-ban se felejts el fogat mosni, felöltözni, megfésülködni.
  7. Otthonfejlesztés a legjobb munkaélményért: alakítsd ki a megfelelő munkakörnyezetet! Hozz létre egy olyan helyet, ahol produktív tudsz lenni, mivel itt fogod tölteni a napnak a legnagyobb részét. Ez a környezet legyen nyugodt, kényelmes és pozitív hatású az egészségedre.

+ 3 gyakorlati tipp

Használd a mosógéped időzítését!

Fogalmazd meg, ha kell írd is le, hogy a mosás végeztéig mi mindennel akarsz kész lenni. Pl.: egy adag fekete ruha, és kész a blog cikk, egy adag színes ruha, és kész a prezentáció. Fókuszált figyelemhez használhatod telefonod ébresztőóráját is. Állítsd be, hogy 2 óra múlva jelezzen, és addig végezz el 3 közepes nehézségű feladatot.

Tudatosítsd másokkal is, hogy HO-ban is DOLGOZOL!

Az, hogy home office-ban vagy, nem azt jelenti, hogy otthon vagy és nem csinálsz semmit. Ezt értesd meg azokkal is, akikkel együtt élsz. 

Tarts egyértelmű szüneteket! 

Azért, hogy produktív maradj szükség van bizonyos időközönként szünetet tartani. De ne a közösségi média híreit görgesd! Ilyenkor állj fel, igyál egy pohár vizet, sétálj, teregess ki – csinálj bármit, ami nem az asztalodnál történik. 

12

Küldj egy tapsot ha tetszett

12