Összes bejegyzés

Szervezetfejlesztés: kezdd a céged kultúrájával!

szervezetfejlesztés

 Szervezetfejlesztés: kezdd a céged kultúrájával!

Nem csak a növekedés a szervezetfejlesztés alapja.

Növekedni, növekedni, növekedni - de ezt nem árt közölni a kollégákkal is!

Manapság a megszámlálhatatlan garázscég, mikrocég, kisbolt, de még az egy fős, szabadúszó designerek is a növekedést hajtják. Start-upok, KKV-k - mindenki új piacokra lép, új embereket vesz fel, növeli a költségeit - és jó esetben a bevételét is.

Aztán vannak az óriások, a multik, a termelői szektor szereplői, a gyárak és az állami szféra - rengeteg dologban különböznek, de egy mindenhol közös: emberek dolgoznak náluk.

A dolgozók pedig szintén növekedni szeretnének: anyagilag, erkölcsileg, tudásukban és kapcsolataikban. Amikor azt érzi egy cég, hogy neki a szervezeti kultúrát kell fejleszteni, akkor a dolgozók és a cég növekedési törekvéseinek általában nincs, vagy csak túl kicsi a keresztmetszete. Egy olyan szervezetben, ami a számokat helyezi előtérbe és ezért képes megrontani az emberi kapcsolatait, sohasem fog senki jó érzéssel dolgozni. Miért?

Szervezetfejlesztés 

- “csak látszat, vagy valódi törekvés?”

Számos esetben esünk abba a hibába, hogy a szervezetfejlesztés során kizárólag a folyamatokra és ehhez kapcsolódóan a dolgozók munkakörére koncentrálunk. Tesszük ezt azért, hogy a termelés hatékonyabb, a bevétel nagyobb, a profit pedig vaskosabb legyen. Ez így rendben is van, hiszen minden vállalat célja a profittermelés és mindenkinek, a cégtulajdonostól a dolgozókig - még a beszállítóknak is - ez az érdeke. Hiszen mindenki sikere a közös jó eredmény. A gond nem is a céllal van, hanem azzal, hogy nem tudjuk, hol kezdődik a szervezetfejlesztés. 

Minden szervezet legalapabb építőelemei a tőke, az eszközök és folyamatok és persze az emberek. Ebből a cégek többsége kizárólag az első kettőre koncentrál.

Pedig ha az emberektől kezdjük az építkezést, akkor sokkal kisebb energiát kell a másik kettőre fordítanunk vezetői, tulajdonosi szinten. A megfelelő emberek, ha megfelelő motivációval rendelkeznek, saját maguk fogják rendbe tenni a folyamatokat. Egy egészséges szervezetben elfogadott, hogy a cég növekedése az egyének növekedésével is jár - és a kollégák pontosan tudni fogják, hogy ehhez mindannyiuknak közösen kell tenniük. A dolgozók képzése és motivációja tehát az igazi szervezetfejlesztés.

Hiányos szervezeti kommunikáció

“Jövő héten lekerülnek a kis paravánok” 

- közölte kora szerdán a cégvezető.

El kell fogadni, hogy egy munkahely - az a hely, ahol az emberek a napjuk egyharmadát töltik - több annál, mint a “bánya, ahová mindennap bevánszorgunk”. Az open office túlzott elterjedése jó példa arra, hogy mennyire képesek cégek eszetlen beleugrani bármilyen fejlesztési trendbe. A dolgozók többsége utálja és pont arra nem jó, amire elvileg kitalálták. 

Pont, hogy a monoton, magányos, szürke munkásnapok szimbólumává vált.

Ugyanez érvényes minden egyéb fejlesztésre: az emberek nem fognak ész nélkül aláállni bármilyen szervezetfejlesztési törekvésünknek. Legalábbis nem jó szívvel. Helyette majd a dolgozók ebédidőben, szünetben egymást hajszolják majd bele, hogy hát mégis milyen dolog, hogy erről meg sem kérdezték őket, és micsoda alak ez a főnök. Ez neki szervezetfejlesztés? Ez neki szervezeti kultúra? Ez egy autokrata döntés, semmi több. És inkább azon fognak gondolkodni, hogy vajon mikor történik megint valami számukra kellemetlen. Ez pedig fejlesztési törekvéseinkkel ellentétes eredményeket fog hozni.

Nincs kivétel, ez történik egy gyárban, a kisboltban, a könyvelő irodában és meglehet, hogy a Ti cégeteknél is. A szervezeti kultúra egy olyan magasabb szint, amit a menedzseri irodából nem lehet befolyásolni - viszont óriási hatással van a szervezetfejlesztési törekvéseinkre!

Amit tehetünk az az, hogy ügyelünk a kollégáink változásokba való bevonására!

Szervezetfejlesztés

Túl gyors a szervezetfejlesztési eljárás

Addig megy a gőzeke, míg azt akarja Gizike.

Abban a bizonyos vezetői irodában komoly energiákat mozgósítanak, hogy a cég jobban teljesítsen. Akciótervek készülnek, kinevezések, új kollégák kerülnek a képbe, teamek alakulnak és fancy folyamatleírások, új szabályok, amiket majd mindenki jól betart.

Lent a gyártósoron, a kisbolt pultjában, az iroda open office végtelen sorai közt pedig komoly diskurzusok kezdődnek,  egész kis szakszervezeti mozgalmak, hogy “Te, mit szólsz a Bélához, már megint valami hülyeségen törik az agyukat, amit végül mi szívunk meg” vagy “Atyavilág, mekkora kedvem van megint ehhez a tréninghez!”.

Ezek azok az esetek, amikor egyszerűen gyorsabban történnek a dolgok, mint ahogyan azt a szervezet (szervezetfejlesztés) elbírná, ahogy az emberek elbírnák. Vezetői szinten elsősorban olyan céges kultúra kiépítése kell, hogy a cél legyen, amelyben egymást húzzák bele a kollégák a fejlődésbe. Ahol az lesz a ciki, ha valaki elmaradozik a tréningekről, ahol az a menő, ha valaki  feláll és megvalósítja az ötleteit nem csak a kihelyezett ládába dobálja be. Ahol reggeli kávéja után a kolléga saját felelősségtudatával veti bele magát a meghatározott keretek kiszélesítésébe.

Szervezetfejlesztés a szervezeti kultúra szintjén

Nem tagadjuk, hogy divatos biznisz-kulcsszó manapság a szervezeti kultúra. Jobbról-balról hallhatjuk, akár csak az employer brandinget, a munkavállalói elégedettséget, amikről sokan nem is tudnak túl sokat. Legfeljebb azt, hogy “ezektől minden jobb lesz!”.

A vállalati kultúra esetében egy olyan dologról beszélünk, ami mindenképpen jelen van cégünkben. Ez nem olyan, hogy holnaptól lesz szervezeti kultúránk, és az aztán nagyon jó lesz. Ez egy öngeneráló, az emberek egymáshoz való viszonyából, a vezetés milyenségéből és a cég hitvallásából létrejövő egyveleg.

A szervezetfejlesztéssel szemben nem tud tisztán a tudatosságra, a logikára építeni. Sokkal emocionálisabb, az emberek személyiségétől és alkalmazkodóképességétől függő tényező, amit baráti légkörrel, intelligens szemléletmód elsajátításával tudunk változtatni, fejleszteni. 

Az Ön kollégáinak szükségük van felelősségre, méghozzá annyira, amennyit elbírnak és tudnak kezelni. A vállalati kultúra fejlesztésének is erről kell szólnia, ehhez viszont stabil alapokra van szükség! 

10

Küldj egy tapsot ha tetszett

10