Összes bejegyzés

Munkaerő toborzás, kiválasztás módszerei

Munkaerő toborzás

Munkaerő-toborzás, kiválasztás módszerei

A munkaerő-toborzás és a kiválasztás sosem egyszerű feladat, könnyen homokszem kerülhet a gépezetbe. Vannak olyan gazdasági időszakok, amikor nagyon könnyű munkaerőt találni, míg máskor munkaerőhiánnyal küzdenek a cégek. Amikor túlkínálat van a munkavállalói oldalon, akkor is sok részletre oda kell figyelni, hogy a megfelelő kollégát találjuk meg a cég számára. 

Lássuk, hogy milyen módszerekkel bonyolítja le egy HR cég a munkaerő-toborzást és a kiválasztást. 

Munkaerő-toborzás”házilag” vagy cég által?

A munkaerő-toborzás túlmutat azon, hogy betöltsünk egy megüresedett pozíciót. Egy cégnek fel kell ismernie az igényt egy új pozíció létrehozására, fel kell mérnie, hogy oda milyen kompetenciákkal rendelkező munkavállalót várnak. Egyes iparágakban a toborzás kimerül a kékgalléros munkaerő felkutatásában, míg máshol igen komoly, 5-6 körös interjúkon keresztül veszik fel a legújabb felsővezetőket. 

Egy biztos: mindkettő folyamat rengeteg időt és energiát emészt fel, a HR célja pedig az, hogy a lehető legköltséghatékonyabb módon töltse be a régi-új pozíciókat. A humár erőforrás feladata, hogy felmérje a leendő munkavállalók igényeit, és a lehető legideálisabb munkakörnyezetet teremtse számukra. 

Igen ám, de sokszor ezutóbbira nem marad szabad kapacitás. Ráadásul sokszor a munkavállalók sem merik annyira nyitottan elmondani a problémájukat, ha a foglalkoztatójuk kérdezi. Egy munkaerő-kölcsönző és közvetítő cégnek sokkal nyíltabban beszélnek a hétköznapi gondjaikról. 

  • a kényelmetlen szállásról,
  • a rossz fizetésről,
  • a céges buszjárat hiányáról,
  • a karrierutak kiszámíthatatlanságáról.

Lehet szó kék- vagy fehérgalléros alkalmazottakról, sokszor a munkáltató egyszerűen nem tudja jól felmérni a fizetést, a béren kívüli juttatásokat, vagy szimplán csak nem kommunikál egyértelműen a munkavállalókkal. 

A legnagyobb probléma viszont egyértelműen az, hogy a cégek a “házon belüli” megoldásokkal nehezen találják meg a megfelelő jelölteket, vagy sokkal költségesebben, mint egy munkaerő-toborzással foglalkozó cég. Hiszen nincsen saját adatbázisuk!

Toborzási módszerek a Viapantól!

Milyen toborzási módszerek vannak egy HR tanácsadó cég eszköztárában? Nos, a toborzási eszközök tárháza széles, a kérdés az, hogy hol és milyen típusú munkáról van szó. A Baranya vármegyei ormánságban egy gyártócég számára teljesen felesleges a Facebookon, a LinkedInen, vagy emailben keresni a munkaerőt. 

Toborzási módszerek

A Viapannal csak Baranyában közel 150 faluban tartottunk állástájékoztató fórumot, amit plakátokkal, és a jó öreg “dinnyeárus-technikával” (azaz hangosbemondóval) hirdettünk meg. A kezdeti nehézségek után ezek a fórumok hamar teltházasak lettek. 

De persze toborzási módszerek lehetnek a(z):

  • jutalékos ajánlói rendszerek,
  • ösztöndíjak,
  • vállalaton belüli átcsoportosítások,
  • állásbörzék,
  • Facebook és LinkedIn hirdetések,
  • Facebookos állásközvetítő csoportok létrehozása,
  • egy saját adatbázis felépítése,
  • szórólapozás,
  • más, álláshirdetéseket tartalmazó honlapokon való megjelenés is.

Mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai: egy hirdetés a Professionön segíthet bevonzani álláskeresőket, de a kiválasztás folyamatát már házon belül kell lebonyolítani.

A munkaerő-toborzás és kiválasztás lépései

Először is, nézzük meg, hogy:

  • hol,
  • milyen profilú cég,
  • milyen pozícióra,
  • milyen típusú munkaerőt keres.

Egy 10 éves tapasztalattal rendelkező, valószínűleg X-Y generációs mérnököt teljesen más üzenettel és ajánlattal kell “megtalálni”, mint egy frissdiplomás Z generációst. Ha minden kérdésre tudjuk a választ, akkor:

  • hozzuk létre az álláshirdetés szövegét (lehetőleg térjünk el a sablonszövegektől)
  • azt a megfelelő felületen kezdjük el terjeszteni!
  • Majd szűrjük le a jelentkezőket (sok gyártócég is tesztet töltet ki a leendő munkavállalókkal),
  • adjunk nekik feladatot (ha szükséges),
  • hívjuk be őket állásinterjúra,
  • alkudjunk,
  • és végül: rázzunk kezet az új kollégával!

Ez leírva sokkal egyszerűbben hangzik, mint amilyen: de próbáltál már autószerelőt találni a Facebookon úgy, hogy ne mondon fel 3 hónapon belül (mert kiderül, hogy nem is ért hozzá)?

Toborzás és kiválasztás - szakértőkkel!

Toborzás és kiválasztás

A Viapannal 35 év alatt közel 1000 céggel működtünk már együtt, összesen több tízezer munkavállalót kölcsönöztünk és közvetítettünk mind termelő cégek, mind irodák számára. Jelenleg 4 országban, 18 irodával működünk. 

Mi nem csak egy szolgáltatást adunk, hanem tanácsot is. Javaslatot adunk arra, hogy milyen foglalkoztatási formával tud a lehető leghatékonyabban (és legköltséghatékonyabban!) munkaerőt találni. 

Nézze meg kapcsolódó szolgáltatásainkat:

32

Küldj egy tapsot ha tetszett

32