Összes munkaviszony lekérdezése: hogyan csináld?
Előfordult már veled, hogy nem emlékeztél pontosan egy régi munkahely adataira, vagy aggódtál, hogy a munkáltatód nem jelentett be? Esetleg a nyugdíjhoz szükséges ledolgozott éveket szeretnéd számba venni? Ha igen, akkor jó helyen jársz! Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan tudod lekérdezni:
- az összes munkaviszonyodat,
- a bejelentett munkaviszonyodat,
- a társadalombiztosítási jogviszonyodat,
- a ledolgozott éveidet,
és mindezt hogyan teheted meg a legegyszerűbben, elektronikus úton, az Ügyfélkapun keresztül.
Érdemes tudni, hogy a korábbi munkajogviszonyok könnyen áttekinthetően, időrendben felsorolva szerepelnek az „Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról”elnevezésű nyomtatványban (OEP igazolvány). Ez az igazolvány a gyakorlatban tb-kiskönyv néven is ismert.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII.1.) Korm. rendelet 37. § (1) bekezdése értelmében a biztosított az új biztosítási jogviszony létesítésekor átadja a foglalkoztatónak az OEP igazolványt. A munkaviszony megszűnésekor a foglalkoztató köteles a munkaviszony megszűnésének tényét bejegyezni ebbe az igazolványba és azt a munkaviszony megszűnésének napján átadni a kilépő munkavállalónak. Normál esetben tehát az OEP igazolványban is szerepelnek a korábbi munkajogviszonyok.
Összes munkahelyek, munkaviszony lekérdezése Ügyfélkapun keresztül
A munkaviszonyok lekérdezésére a személyes ügyfélkapun keresztül is lehetőség van. Az alábbiakban lépésről lépésre mutatjuk be a jelenlegi és korábbi munkahelyek lekérdezése mellett azt is, hogyan tudjuk ellenőrizni a biztosított jogviszonyunkat.
Bejelentett munkaviszony lekérdezése
Ha nem vagy biztos benne, vagy csak megnyugtatásként bizonyosodnál meg róla, hogy bejelentettek-e, akkor a legegyszerűbben elektronikus úton, ügyfélkapus bejelentkezéssel tudod megnézni és leellenőrizni.
A bejelentett munkaviszony lekérdezés első lépéseként keresd fel a magyarorszag.hu oldalt, majd az ügyfélkapus azonosítást követően az „Összes ügyleírás” menüpont alatt a „Biztosítotti jogviszony lekérdezés” választásával a rendszer továbbirányít az ugyfelkapu.neak.gov.hu/oepu/keret.jsp oldalára.
A lekérdezés eredményeképpen megtekinthetők a korábban bejelentett biztosítotti jogviszony adatok, melyek tartalmazzák:
- a munkáltató nevét,
- nyilvántartási számát,
- a munkakör FEOR számát
- a munkaviszony fennállásának időtartamát,
- a jogosultság kezdetét és végét.
A munkaviszonyra/biztosítási jogviszonyra vonatkozó adatokat időrendi sorrendben, fentről lefelé olvashatjuk. A lekérdezés eredménye PDF formátumban is lementhető a számítógépre vagy egyéb adathordozóra. Ezt a képernyő jobb felső sarkában található PDF fájl ikonra kattintva tudjuk megtenni. Érdemes tudni, hogy ez az ügyintézés díjmentes.
Amennyiben a valós adatokhoz képest eltérés tapasztalható, annak tényét a szolgáltatási felületen elektronikus úton azonnal lehet jelezni.
- Ha hibát vagy eltérést tapasztalsz, akkor: a munkaadó nevét és a foglalkoztatás elejét meg végét megadva, kérheted a korrigálást.
Ezt a bejelentést annak az oldalnak az alján megtaláljuk, ahol a munkaviszonyaink vannak feltüntetve, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő oldalán. Továbbá személyesen is be tudjuk jelenteni a munkavégzés helye szerinti Kormányhivatalnál, mint elsőfokú munkaügyi hatóságnál.
Társadalombiztosítási jogviszony lekérdezése
Az ügyfélkapun belépve az eBEV-szolgáltatások igénybevételével a biztosítotti jogviszonnyal összefüggő járulékfizetés ellenőrzése is lehetőség van.
A TB jogviszony lekérdezése az alábbi módon történik:
Ügyfélkapu (https://ugyfelkapu.gov.hu/) → Ügyintézés pont kiválasztása majd → Összes ügyleírás → EBEV szolgáltatások → Ügyintézés indítása → Lépjen be az Ügyfélkapun → Szolgáltatások → Járulékadat kivonat →Új lekérdezés
Másik módja, hogy lekérdezzük a társadalombiztosítási jogviszonyunkat, hogy az Ügyfélkapun belépve a TAJ nyilvántartással összefüggő szolgáltatások nevű fület keressük meg (a kereső rubrikával néhány másodperc alatt kikereshetjük, és rákattinthatunk).
Majd a Használom a szolgáltatást nevű fülre kell kattintani, melyet a lap tetején, középen találunk meg. Itt előfordulhat, hogy a rendszer kéri a TAJ-számunkat, ekkor a megfelelő rubrikába be kell azt írni.
Ezután az Ügyintézés elindítása gombra kattintással eljutunk egy másik felületre, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő felületére.
Ezen az oldalon a bal oldali sávban találjuk az általunk keresett gombot: Biztosítási jogviszony néven. Erre kattintva egy kicsit várunk - amíg a rendszer lekérdezi az adatainkat - majd sorban listázva megjelenik az előző és a jelenlegi tanulmányaink és munkahelyeink neve, FEOR-száma, nyilvántartási száma, valamint a biztosítási jogosultság kezdete és vége. Az egész listát a jobb felső sarokban lévő gomb segítségével PDF-ben le is tudjuk tölteni, hogy meglegyen, vagy hogy kinyomtassuk.
Ha nem rendelkezünk ügyfélkapu regisztrációval, akkor a lakóhely szerint illetékes adóigazgatóságtól kérhetünk tájékoztatást a foglalkoztatók által teljesített járulékfizetésről.
Elektronikus ügyintézés keretében a társadalombiztosítási egyéni számla is megtekinthető.
A társadalombiztosítási egyéni számla a Magyar Államkincstár által vezetett olyan kimutatás, amely természetes személyenként elkülönítve tartalmazza a járulékfizetésre vonatkozó adatokat (kezdő dátuma 2013. január 1.). A kimutatásban minden magánszemély megtekintheti a járulékfizetésére vonatkozóan a nyilvántartásban szereplő adatokat.
A kivonat a következők szerint kérdezhető le:
- Belépés az Ügyfélkapun →Összes ügyleírás → Társadalombiztosítási egyéni számla →Ügyintézés indítása → Kivonat megtekintése → Lépjen be az Ügyfélkapun! → TAJ szám
- VAGY: a www.magyarorszag.hu honlapon a Nyugdíj → Egyéb szolgáltatások → Társadalombiztosítási egyéni számla menüpontban olvashatók a nyilvántartott adatok.
Ledolgozott évek lekérdezése
Ha az aktív, munkával töltött éveinek végéhez közeledik, akkor érdemes előre gondoskodni a nyugdíjról, amelyhez minden esetben előzetes adategyeztetés szükséges. Mutatjuk lépésről lépésre, hogy a nyugdíj szolgálati időt hogyan tudja lekérdezni ügyfélkapuval:
- Nyissa meg a böngészőben a www.magyarorszag.hu-t.
- A bal oldali menüsorban kattintson a „Nyugdíj” főmenüre. A lenyíló menüpontok közül kattintson az „Adategyeztetés, hatósági bizonyítvány, megállapodás” menüre.
- A megnyíló új menüsorok közül válassza ki „01 – Hatósági nyilvántartásban szereplő nyugdíjbiztosítási adatokról igazolás kérése” pontot.
- Kattintás után feljön egy sor fontos tudnivaló a nyugdíjbiztosítási adatok lekérdezéséről és kérelem kitöltéséről. Az oldal tetején található a „Ügyintézés indítása” gomb, erre kattintson.
- Lépjen be az Ügyfélkapun.
- Nézze át az űrlapon az adatait, töltse ki a hiányzókat, pl. a lakcímét. Ha mindent rendben talált, akkor kattintson az „Ugrás a következő fejezetre” gombra.
- Válassza ki, hogy milyen adatokat szeretne lekérni. Ha meghatározott időszakra, foglalkoztatónál eltöltött jogviszonyra stb. szeretne rákérdezni, akkor válassza ki a megfelelő rubrikát, majd töltse ki az adatokat. Ha valamennyi adatát szeretné lekérni, akkor az első lehetőséget válassza. Megjegyzést nem kötelező írni.
- Kattintson a felső menüben található „Ellenőrzés futtatása” gombra. A rendszer ellenőrzi, hogy rendben van-e az űrlap. Ha nem talált hibát, akkor kattintson a „Beküldés” gombra.
Mikor fontos a munkaviszony lekérdezése?
A munkaviszonyok lekérdezése egyszerű és gyors folyamat, amellyel ellenőrizheted a bejelentett munkaviszonyaidat, a társadalombiztosítási jogviszonyaidat, a ledolgozott éveidet, és a folyósított ellátásokat.
Mit jelent a munkaviszony lekérdezése?
A munkaviszony lekérdezése és a biztosítási jogviszony lekérdezése azt jelenti, hogy saját magunk ellenőrizzük, hogy a jelenlegi vagy volt munkáltatónk milyen foglalkoztatási típusban jelentett be minket, hány órában, és mennyi járulékot fizetett utánunk. Ennek során kiderül, hogy biztosítva voltunk-e, amíg foglalkoztatott minket a munkaadónk.

Milyen esetekben érdemes a munkaviszonyt lekérdezni?
- Munkahelyváltás: amikor új munkahelyet keresel vagy váltasz, akkor hasznos lehet tudni, hogy az előző munkahelyed rendben bejelentett, fizette-e utánad a járulékokat. Ezt azért is érdemes időben elkezdeni ellenőrizni, hogy megelőzzük a kellemetlen meglepetéseket. Hiszen megeshet, hogy a hivatalos nyilvántartás valamiért (pl: jogszabály-változtatás) eltér attól, amit mi gondoltunk érvényesnek.
- Ellátások igénylése: bizonyos ellátások igényléséhez (például munkanélküli segély, táppénz) szükséges információkat szerzünk ennek során.
- Édesanyáknak szülés előtt lehet fontos megnézni, hogy a CSED, GYED, GYES támogatásokhoz megvan-e két éven belül a szükséges 365 nap biztosított idő, hiszen ez az elsődleges feltétele a támogatások folyósításának.
- A tanulói jogviszonyt is hasonlóképpen meg lehet nézni az Ügyfélkapun keresztül, ha tudni szeretnénk, hogy egészen pontosan mikor jár le.
- Nyugdíjba vonulás: ha nyugdíj előtt állunk, és leellenőriznénk, hogy hogyan állunk a végigdolgozott éveinkkel. Továbbá a nyugdíjba vonuláshoz szükséges a ledolgozott évek lekérdezése és a ledolgozott évek igazolása, valamint a munkaviszonyokról szóló dokumentumok birtokában lenni.
- Jogellenes munkavégzés ellenőrzése: sajnos előfordulhat, hogy a munkáltató nem jelenti be a munkavállalót. A munkaviszony lekérdezésével ellenőrizheted, hogy bejelentettek-e a munkahelyeden.
Hasznos és okos döntés tehát minden munkahely- vagy élethelyzet-váltás előtt leellenőrizni, hogy is állnak a dolgok hivatalos részével. Részmunkaidő és egyszerűsített foglalkoztatás esetén nem biztos, hogy megjelenik a munkaviszonyunk. Ilyen esetekben is nyugodtan lehet a könyvelőhöz vagy a bérszámfejtőhöz fordulni.