A hatékony csapatmunka előnyei, jelentősége
Mik a csapatmunka szabályai, hogyan lehet hatékonyabbá tenni a munkavállalók közötti együttműködést? Legyen hatékonyabb a közös munka!
A csapatmunka fogalma
A csapatmunka fogalma azt takarja, hogy egy feladaton, vagy feladategyüttesen több, képességeiben különböző személy dolgozik. A kollégák összehangolják kapacitásaikat és szakértelmüket egy közös cél elérése érdekében. A csapatmunka az egyének közötti kommunikációra, koordinációra, szervezésre és együttműködésre épül. Emellett - sajnos - gyakran szükség van az egyének közötti különbségek kezelésére is.
A csapatmunka célja a hatékonyság növelése, az erőforrások kihasználásának maximalizálása, ezáltal pedig a dolgozói elégedettség növelése.
Egy sikeres szervezet nagy figyelmet fordít egy termelékeny csapat kialakítására.
A közös munka, együttműködés előnyei
A csapatmunka előnyei nem azonnal látszanak. Ha éppen új csapatot építünk fel, akkor idő kell ahhoz, amíg a csapattagok közötti összhang kialakul. Pár hét, vagy hónap elteltével azonban látszani fog az, hogy a csapatmunka során a kollégák hatékonyabban dolgoznak, mint amikor még a projekt csak egy ember kezében volt.
A hatékony csapatmunka meglátszik a csapatteljesítményen!
A csapat tagjai képesek egytől egyig hatékonyabban beosztani a munkaidejüket, és azalatt az idő alatt csak olyan feladatokkal foglalkozni, amikhez kiváló soft- és hard skillekkel rendelkeznek. Egy toborzási csapat sem hatékony, ha az IT pozíciókban jártas kolléga kékgallérosokat toboroz, míg a korábban pénzügyi területen toborzó recruiter viszi az IT pozíciókat. Kategórizáljuk a feladatokat, hogy jobb lehessen a csapat teljesítménye!
Pozitív employer-branding hatások
Az employer branding az a folyamat, amelynek során egy cég javítja az imázsát a meglévő és a leendő munkavállalók szemében, így vonzóbbá teszi magát a munkaerőpiacon. Azok, akik egy jó csapatban dolgoznak, ritkábban mondanak fel - ha pedig mégis arra kerül a sor, akkor szívesen javasolják előző munkahelyüket.
Így a toborzási költségek alacsonyabbak lesznek, hiszen a munkáltatói márka a csapatkohézió miatt erős!
Csökken a munkahelyi stressz (és a fluktuáció!)
Ahogy az előbb már írtuk, a csapatmunka előnyei közé tartozik, hogy csökken a fluktuáció, ami annak köszönhető, hogy alacsonyabb a munkahelyi stressz. A közösen végzett munka hatására ugyanis a csapat tagjai “elosztják” egymás között a felelősséget, tudják, hogy ki milyen feladatért felelős.
Illetve, mivel közösen deklarálták a célokat, ezért pontosan tudják, hogy milyen teljesítményt és eredményeket kell elérniük ahhoz, hogy a projekt sikeres legyen.
Kölcsönös bizalom mellett jobb csapatban dolgozni
A régóta tartó közös munka lehetővé teszi azt, hogy a csapattagok megbízzanak egymásban. A bizalom kiépítése nagyon fontos; nem csak azért, mert számíthatnak egymásra a kollégák, hanem azért is, mert tudják, hogy a másik által végzett munka jó minőségű.
A felmerülő problémák megbeszélése is gyorsabb, nyíltabb: egy jó csapatban nem kell “elsumákolni” a hibákat, hanem közösen keresnek megoldást a problémára.
Közös célok, gyorsabban hozott döntések
Ha mindenki tudja, hogy mi a cél, és, hogy kinek mi a feladata, akkor sokkal gyorsabban tud a csapat, és annak vezetője döntéseket hozni. Hiszen tudja, hogy adott területen kihez kell fordulni, vagy azt, hogy egy kolléga kiesése esetén ki tudná őt a legjobban pótolni. A problémamegoldás felgyorsul, a feladatok allokálása hatékonyabb lesz!
Milyen a rossz csapatmunka?
Van, hogy egy tag, vagy egyes tagok rossz hatással vannak a közös munkára. Milyen akadályok gördülhetnek a hatékony csapatmunka elé?
- Kommunikációs problémák: A rossz kommunikáció a csapatban vezethet félreértésekhez, személyes konfliktusokhoz, rossz döntésekhez és hiányos információáramláshoz.
- Bizalmatlanság és pletykák: Ha a csapattagok nem bíznak egymásban, akkor nehéz lesz a hatékony csapatmunka és a teljesítmény növelése. A bizalmatlanság csökkenti az együttműködést és az innovációt. A bizalmatlanságot általában a pletykák szülik, amik a problémás munkavállalóknak köszönhetők.
- Konfliktusok: A rossz csapatmunka gyakran magában foglalja a konfliktusokat, amelyek lehetnek személyes, értékbeli vagy munkahelyi jellegűek. A konfliktusok negatívan befolyásolják a csapat tagjai közötti kapcsolatokat és a teljesítményt.
- Hiányos felelősségvállalás: A rossz csapatmunka van, hogy azt jelenti, hogy a csapattagok nem vállalják fel a felelősséget a munkájukért. Sokan azt hiszik, hogy csapatmunka során a felelősség is közös, így nem figyelnek oda eléggé a munkájukra.
A sikeres csapatmunka receptje
A sikeres csapatmunkához számos tényező szükséges, nem csak egy jó vezető.
- Közös célok meghatározása a projektek elején (sőt, akár egész évre!)
- Képzettség és tapasztalat: a csapattagok között meg kell találni az aranyközéputat az innováció és a tapasztalat között. Legyenek tapasztalt kollégák, de adjátok meg a teret az innovációnak is!
- A csapatnak hatékonyan kell kommunikálnia egymással. Ez nem azt jelenti, hogy heti szinten felesleges meetingeket kell szervezni, de biztosítani kell, hogy az információ mindig időben áramoljon a kollégák között.
- A jó csapatmunkához ösztönzőrendszer kell, hiszen ha egy csapat nem kap jutalmat azért, hogy jól dolgozik, akkor az egész csapat szintjén csökken a motiváció!
- Ünnepeljétek meg a sikereket, közösen!