Win-win! Ifj. Vida Péter a diákmunka előnyeiről beszélt a HR Festen
A diákmunka megéri. A diákmunka előnyeiről beszélt ifj. Vida Péter a HR Festen
Ifj. Vida Péter üzletágigazgató az április 28-án Kecskeméten megrendezett HR Festen Egy igazi Win-win játszma című előadásában a diákok munkavállalási motivációiról beszélt a Meló-Diák Hálózat immár hagyományosnak számító éves felmérésének adatai alapján. Az országos reprezentatív kutatásból kiderül: a magyar fiatalok jellemzően iskolaszövetkezeteken keresztül vállalnak munkát, a Meló-Diákkal több mint négyötödük került kapcsolatba.
A diákmunka előnyei a diákok számára
A tanulóknak a fő motiváló erő érthető okokból a pénz, de jó hír, hogy a fiataloknak munkabéreket illetően nincsenek irreális elvárásaik: az „elfogadható nettó órabér” szintjét 82 százalékuk 1150 és 1500 forint között jelölte meg. A 2000 forintnál magasabb órabért csupán a válaszadók kevesebb mint 3 százaléka tartotta reálisnak. Ugyanakkor számos tanuló jelölte meg motiváló tényezőként a munka világába való beletanulás és a szakmai tapasztalatszerzés lehetőségét. Emellett van, aki “bulinak” fogja fel a diákmunkát a szó jó értelmében.
Az SZJA-mentesség hatása a fiatalok munkavállalására
A minimális bruttó órabér 2022-től 1150 forint a 20 százalékos minimálbér-emelést követően. Komoly ösztönző a fiataloknak, hogy a 25 évnél fiatalabbak esetében ez az összeg egyúttal nettó is, hiszen ők – még jóval magasabb kereset esetében is – SZJA-mentességet élveznek. A Meló-Diák ezzel kapcsolatban is megkérdezte a diákok véleményét; a többség jó dolognak tartotta a változást. Munkaadók számára jó hír, hogy szélesebb munkaerő-bázisból válogathatnak az intézkedés hatására: ugyanis a megkérdezettek 40 százaléka úgy nyilatkozott: az, hogy több marad a zsebében, több munkára ösztönzi.
Mi motiválja a fiatalokat diákmunkára?
A fentiek fényében nem meglepő, hogy a diákmunka kiválasztásakor a legtöbben (36 százalék) a bérezést tartja a legfontosabbnak. A további két meghatározó tényező a megközelíthetőség és a széles munkaválaszték (mintegy 20-20 %), a kollégák szakértelme pedig a megkérdezettek 14 százalékánál számított döntőnek. A munkahely hírneve ugyanakkor érdekes módon nem nyom sokat a latban: a diák munkavállalók mindössze 3 százaléka jelölte meg a választás elsődleges szempontjaként.
A diákmunka előnyei a cégek számára
A Meló-Diák kutatásából kiderül: a diákok többségükben felelősségteljes, a pénzkeresetet és a munkatapasztalat szerzését komolyan vevő, a jövedelmüket hasznos dolgokra költő munkavállalók. A válaszadók 30 százaléka iskolai kiadásokra, negyedük a lakhatás költségeinek fedezésére költi a diákmunkával keresett pénzt, 18 százalékuk a családját támogatja, 37 százalékuk félretesz belőle (több választ is meg lehetett jelölni). Az egyszeri kiadások körében a mobilitás a sláger: jogosítványra, autóra, motorra gyűjt a válaszadók 38 százaléka, de 27 százalékuk utazásra is költene a keresetéből.
Diák munkaerőt a szezonon kívül is találni
A diákmunkát sokan a szünidőhöz kapcsolják, de a diákmunkások közel háromnegyede szívesen dolgozna/dolgozik iskola mellett is. A Meló-Diák által megkérdezett válaszadók 40 százaléka 3–4 napot dolgozna hetente, 31 százalékuk csak 2-t, a többiek nagyjából egyenlő arányban jelölték meg a heti néhány órát, illetve az 5–6 napot.
A legnépszerűbb munkakörök a diákok körében
A felmérés tapasztalatai szerint az irodai, az áruházi és a vendéglátós munkakörök a legnépszerűbbek. Ezek egyúttal a Meló-Diák által kínált munkalehetőségek között is a leggyakoribbak, ami azt jelenti, hogy a jelentkezők többsége szinte biztosan talál kedvére való és a fizetés-elvárásainak is megfelelő lehetőséget – hangsúlyozta ifj. Vida Péter.
Meló-Diák: a diákmunka egy kedvező foglalkoztatási forma
A Viapan Group legrégebbi tagja, a Meló-Diák közel 40 éves múltra tekint vissza. A Meló-Diák mindent tudunk az iskolaszövetkezeti, atipikus foglalkoztatásról. A Viapan a partnerei számára a legelőnyösebb foglalkoztatási formát kínálja, ami sok esetben a diákmunkát jeleti, mivel ez rugalmas, gyors, kedvező költségekkel jár, és nem csak szezonális, hanem akár egész éves munkaerő-utánpótlást biztosít kék- de akár fehérgalléros pozíciókban is. Ifj. Vida Péter előadásának tanulsága, hogy a diákok friss szaktudása, nyelvismerete, digitális kompetenciái értékes tudást hozhatnak egy vállalathoz.