A munkaügyi ellenőrzés menete
A fekete foglalkoztatás sajnos mind a mai napig jelen van a hazai munkaerőpiacon, pedig a munkáltatók rendkívül sokat kockáztatnak, ha nem szabályosan alkalmazzák dolgozóikat. Egy váratlan munkaügyi ellenőrzés során minden szabálytalanság felszínre kerülhet, ami komoly pénzügyi és egyéb következményekkel járhat.
Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan zajlik egy munkaügyi ellenőrzés, mire számíthatnak a vállalkozások, és milyen következményekkel járhat, ha a hatóság szabálytalanságot talál.
Hogyan indul a munkaügyi ellenőrzés?
A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság többféle módon is elindíthatja az ellenőrzést:
Bejelentés alapján: Gyakran munkavállalói panasz vagy közérdekű bejelentés indítja el az eljárást. Ez lehet névtelen is, a hatóság minden esetben köteles kivizsgálni a feltételezett jogsértést.
Hivatalból indított ellenőrzés: A munkaügyi felügyelő saját hatáskörben, előzetes bejelentés nélkül is megjelenhet a munkáltatónál. A hatályos jogszabályok értelmében a felügyelő bármikor ellenőrzést tarthat, ha a jogszerű foglalkoztatás vizsgálata ezt indokolja.
Tervezett ellenőrzések: A hatóságok évente ellenőrzési tervet készítenek, amely kijelöli a fokozott figyelmet igénylő ágazatokat, területeket.
Fontos tudni, hogy az ellenőrzés általában előzetes értesítés nélkül történik, így a munkáltatóknak mindig felkészültnek kell lenniük.
A munkaügyi ellenőrzés menete
Az ellenőrzés során a következő lépésekre számíthatnak a munkáltatók:
Helyszíni megjelenés: A munkaügyi felügyelő értesítés nélkül jelenik meg a munkáltatónál, és bemutatja az ellenőrzésre jogosító arcképes igazolványát.
Dokumentumok bekérése: Az ellenőr bekéri és átvizsgálja a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyhoz kapcsolódó dokumentumokat, például:
- Munkaszerződések
- Jelenléti ívek
- Munkaidő-beosztások
- Szabadság nyilvántartások
- Bérjegyzékek
Munkavállalói meghallgatások: A felügyelők elbeszélgetnek a munkavállalókkal, amiről jegyzőkönyv készül. Ezek a beszélgetések fontos információforrást jelentenek a hatóság számára.
Jegyzőkönyv készítése: Az ellenőrzés megállapításairól jegyzőkönyv készül. Ha nem tárnak fel hiányosságot, egyszerűsített jegyzőkönyvben rögzítik a tapasztaltakat.
A hatóság szükség esetén több alkalommal is visszatérhet ellenőrzésre, illetve egyes munkavállalókat behívhatnak a hivatalba tanúskodni. Az ellenőrzési folyamat akár több hónapot is igénybe vehet.
A munkavédelmi ellenőrzés is ide tartozik
Fontos tisztázni, hogy a munkavédelmi és munkaügyi hatósági feladatokat a fővárosi és megyei kormányhivatalok látják el, de külön szervezeti egységekként:
Foglalkoztatás-felügyeleti feladatok: A kormányhivatalok Foglalkoztatási Főosztályain belül működő Munkaügyi Ellenőrzési Osztályok végzik
Munkavédelmi feladatok: Szintén a Foglalkoztatási Főosztályokon belül, de külön Munkavédelmi Ellenőrzési Osztályok útján
A két terület nem szükségszerűen zajlik együtt, bár mindkét ellenőrzés típus a kormányhivatalok hatáskörébe tartozik. A munkavédelmi ellenőrzés során vizsgálják:
- A munkavállalók munkavégzésre alkalmas állapotát (munkaköri orvosi alkalmasság, munkavédelmi oktatás)
- A munkahelyi rendet és tisztaságot
- A munkahely állapotát (világítás, szellőzés, fűtés)
- Az egyéni védőfelszerelések meglétét és használatát
- A gépek, berendezések állapotát és biztonságát
Mit ellenőriz különösen a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság?
A munkaügyi felügyelő kiemelt figyelmet fordít a következő szempontokra:
- Munkaviszony létesítése és megszüntetése: Megfelelően megkötött munkaszerződések, bejelentési kötelezettség teljesítése, a jogviszony megszűnésével kapcsolatos dokumentáció
- Munkaidő és pihenőidő: A vonatkozó rendelkezések betartása, nyilvántartások vezetése
- Bérezés és juttatások: Minimálbér biztosítása, a munkabér és egyéb juttatások időben történő kifizetése
- Speciális munkavállalói csoportok: Nők, fiatal munkavállalók és megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására vonatkozó speciális szabályok betartása
- Munkaerő-kölcsönzés: A munkaerő-kölcsönzésre vonatkozó rendelkezések betartása
- Feketefoglalkoztatás: Bejelentés nélküli foglalkoztatás, külföldiek engedély nélküli alkalmazása
Esetleges következmények és bírságok
Ha a hatóság jogsértést talál, különböző szankciókat alkalmazhat. Kisebb súlyú jogsértés esetén határidőt szabnak a jogsértés megszüntetésére.
Munkaügyi bírságok
A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság bírságot szabhat ki, melynek mértéke a jogsértés súlyától és körülményeitől függ:
- A munkaügyi bírság minimuma 150.000 Ft
- A maximális bírság összege közepes méretű vállalkozások esetén 20 millió Ft, 249 főnél több alkalmazottat foglalkoztató cégeknél 25 millió Ft
Munkavédelmi bírságok
A munkavédelmi szabálysértések esetén:
- Az alapösszeg súlyosan veszélyeztetett munkavállalónként 100.000 forint
- A maximális bírság 100 millió forint
Be nem jelentett foglalkoztatás súlyos következményei
A be nem jelentett foglalkoztatás az egyik legsúlyosabb jogsértés, amely esetén:
- Mulasztási bírság: 2025. augusztus 1-től akár 2 millió forint alkalmazottanként
- Közzétételi bírság: A mulasztási bírság tízszerese, maximum 20 millió forint
- Üzletbezárás is elrendelhető
- Kötelező közzététel: A vállalkozás felkerül a NAV nyilvános listájára
A NAV feketelistájának következményei
A be nem jelentett foglalkoztatás miatti közzétételnek súlyos, hosszú távú hatásai vannak:
Automatikus kizárások
- Költségvetési támogatások: 2 évig semmilyen állami támogatás, pályázat nem vehető igénybe
- Közbeszerzések: Bizonyos közbeszerzésekből kizárás
- Kockázatos adózói minősítés: A NAV adózói minősítési rendszerében kockázatos kategóriába sorolás
A kockázatos adózói minősítés hátrányai
- Szigorúbb ellenőrzések: 60 nappal hosszabb ellenőrzési határidő
- Magasabb bírságok: A kiszabható bírság alsó határa az általános szabályok szerinti felső határ 50%-a
- Korlátozott ÁFA-visszatérítés: Csak 75 napig lehet élni az ÁFA-visszatérítés gyorsítási lehetőségével
- Magasabb késedelmi pótlék: A jegybanki alapkamat ötszöröse
Lehetőség a listáról való lekerülésre
Július 5-től korlátozott lehetőség van a listáról való törlésre:
- Évente csak egyszer kérhető
- Maximum 5 alkalmazott be nem jelentése esetén
- Közzétételi bírság megfizetése szükséges
- Garanciális szabályok teljesítése mellett
2025-ös újítások és szigorítások
- Fokozott NAV-fellépés: 2025. július 5-től a NAV és a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság bármelyike megállapíthatja a jogsértést
- Emelt mulasztási bírság: 1 millió forintról 2 millió forintra emelkedett a be nem jelentett foglalkoztatás mulasztási bírságának felső határa
- Új közzétételi bírság: A mulasztási bírság tízszerese, amely jelentős anyagi terhet jelent
Hogyan készülhet fel a munkáltató?
A megfelelő felkészülés érdekében ajánlott:
- Rendszeres belső audit: Negyedévente ellenőrizze a foglalkoztatási dokumentumokat
- Naprakész nyilvántartások: Minden dokumentum legyen elérhető és aktuális
- Munkavállalók tájékoztatása: A dolgozók ismerjék jogaikat és kötelezettségeiket
- Szakértői segítség: Bonyolult esetekben kérjen munkaügyi szakértő tanácsát
- Preventív intézkedések: Rendszeres HR-audit és compliance ellenőrzések
Összefoglalás
A munkaügyi ellenőrzés átfogó folyamat, amely során a hatóság alaposan megvizsgálja a foglalkoztatás körülményeit. A szabályok betartása nemcsak a bírságok elkerülése miatt fontos, hanem a munkavállalók biztonsága és jogainak védelme érdekében is.
A 2025-ös szigorítások miatt különösen fontos a szabályos működés. A be nem jelentett foglalkoztatás következményei jelentősen súlyosbodtak, ezért érdemes megelőző intézkedéseket tenni. Egy jól dokumentált, szabályos működés hosszú távon megtérül, és elkerülhetők vele a súlyos pénzügyi és üzleti következmények is.