A legfontosabb soft skillek, interperszonális készségek
A sikeres karrierhez manapság már nem elég a szakmai tudás. A gyorsan változó és kihívásokkal teli munkaerőpiacon a munkáltatók általában olyan jelölteket keresnek, akik szakértelmük mellett jó kommunikációs készséggel, érzelmi intelligenciával és problémamegoldó képességgel bírnak.
Ezen készségek összességét nevezzük soft skilleknek, amelyek az állásinterjú során többet nyomnak a latban, mint azt elsőre gondolnánk.
Mik azok a soft skillek?
A soft skillek, más néven puha készségek vagy interperszonális készségek, olyan személyes és szociális képességek összességét takarják, amelyek a szakmai tudáson túl meghatározzák, hogyan boldogulunk a munkahelyi környezetben. A szakmai tudással és a technikai ismeretekkel (hard skillek) szemben a soft skillek kevésbé mérhetők fel objektíven, ám legalább annyira fontosak a sikeres munkavégzéshez, a személyes fejlődéshez vagy épp az álláskereséshez.
Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy egy állásra végül nem a szakmailag legkiemelkedőbb jelöltet választják, hanem azt, aki soft skilljeinek köszönhetően jobban illik a csapatba és a pozícióba. Mert hiába rendelkezik valaki páratlan szaktudással, ha nem képes hatékonyan kommunikálni, együtt dolgozni másokkal vagy kreatívan megoldani a felmerülő problémákat. Így aztán ezek a készségek sokszor fontosabbak a mindennapi munkavégzés során, mint a puszta szakmai tudás.
A soft skillek listája
- Kommunikációs készség
- Csapatmunka
- Problémamegoldó képesség
- Rugalmasság és alkalmazkodóképesség
- Kreativitás
- Időmenedzsment és szervezettség
- Érzelmi intelligencia
- Kritikus gondolkodás
- Vezetői készségek
- Konfliktuskezelés
A legfontosabb interperszonális készségek a munkaerőpiacon
Egy állásinterjún gyakran hangzanak el olyan kérdések, amelyek elsőre furcsának és szokatlannak tűnhetnek, vagy épp látszólag nem kapcsolódnak a meghirdetett munkakörhöz. Például hogyan kezeljük a stresszt és a nyomást, hogyan priorizáljunk a feladatainkat és kezeljük a határidőket, vagy miként oldanánk meg egy félreértésből adódó konfliktust?
Az ehhez hasonló kérdésekkel az interjúztatók, HR szakemberek és leendő főnökök elsősorban azt mérik fel, hogy a szakmai tudásunkon és tapasztalatainkon túl rendelkezünk-e azokkal a személyes és szociális készségekkel, amelyek alkalmassá tesznek bennünket a csapatba való zökkenőmentes beilleszkedésre, illetve a hatékony munkavégzésre.
A munkáltatók szemében a legfontosabb soft skillek közé tartozik a:
Kommunikációs készség
Egy jó kommunikációs készséggel rendelkező munkavállaló képes világosan kifejezni önmagát, hatékonyan megosztani az információkat a kollégáival, aktívan hallgatni, illetve meggyőzően tud érvelni. Ez a készség elengedhetetlen a csapatmunkához, a konfliktusok kezeléséhez és az ügyfelekkel való kapcsolattartáshoz.
Csapatmunka
A munkáltatók általában csapatjátékosokat keresnek. A legtöbb munkakörben ugyanis alapvető elvárás, hogy képesek legyünk együtt dolgozni másokkal. A jó csapatjátékos konstruktívan hozzájárul a közös célok eléréséhez, tiszteletben tartja mások véleményét, szükség esetén pedig képes kompromisszumot kötni.

Problémamegoldó képesség
A munkahelyi kihívások leküzdéséhez kreatív és hatékony problémamegoldásra van szükség. Azok a munkavállalók, akik képesek gyorsan azonosítani a problémákat, alternatív megoldásokat találni, valamint határozott döntéseket hozni, rendkívül értékesek lehetnek a vállalatok számára.
Érzelmi intelligencia
Az érzelmi intelligencia azt jelenti, hogy képesek vagyunk felismerni és kezelni a saját és mások érzelmeit. Egy magas érzelmi intelligenciával rendelkező munkavállaló empatikus, érzelmileg intelligens módon kommunikál, továbbá igyekszik harmonikus kapcsolatot ápolni a kollégáival.
Alkalmazkodóképesség
A gyorsan változó üzleti környezetben elengedhetetlen a rugalmasság és az alkalmazkodóképesség. Azok a munkavállalók, akik képesek könnyedén változtatni a munkamódszereiken, alkalmazkodni a váratlan helyzetekhez, gyorsan tanulnak új készségeket, valamint zökkenőmentesen tudnak navigálni a változások között, hosszú távon is sikeresek lehetnek.
Viapan tipp! Fejleszd soft skilljeid!
Fontos persze megjegyezni, hogy a különböző iparágak és pozíciók eltérő soft skilleket igényelhetnek, ám a fent említett készségek hasznosak lehetnek bármilyen munkakörben. Jó hír továbbá, hogy az interperszonális készségeinket fejleszthetjük. Ez azonban folyamatos munkát igényel, s gyakran a tapasztalatok, az önreflexió és a tudatos gyakorlás révén csiszolódnak.
A jövő munkaerőpiacán pedig még nagyobb hangsúlyt kapnak majd a készségek, miután a munkáltatók felismerték, hogy a soft skillekkel rendelkező munkavállalók hatékonyabban teljesítenek, jobban alkalmazkodnak a változásokhoz, valamint pozitívan járulnak hozzá a vállalati kultúrához.
Összességében tehát elmondható, hogy a soft skillek nélkülözhetetlenek a személyes és szakmai sikerhez, fejlesztésük pedig minden karrierút fontos része. Éppen ezért érdemes hangsúlyozni az önéletrajzunkban és az interjúk során is, hiszen így nagyobb eséllyel találhatunk rá álmaink állására.