Összes bejegyzés

A legfontosabb soft skillek, interperszonális készségek

soft skill

A sikeres karrierhez manapság már nem elég a szakmai tudás. A gyorsan változó és kihívásokkal teli munkaerőpiacon a munkáltatók általában olyan jelölteket keresnek, akik szakértelmük mellett jó kommunikációs készséggel, érzelmi intelligenciával és problémamegoldó képességgel bírnak. 

Ezen készségek összességét nevezzük soft skilleknek, amelyek az állásinterjú során többet nyomnak a latban, mint azt elsőre gondolnánk.

Mik azok a soft skillek?

A soft skillek, más néven puha készségek vagy interperszonális készségek, olyan személyes és szociális képességek összességét takarják, amelyek a szakmai tudáson túl meghatározzák, hogyan boldogulunk a munkahelyi környezetben. A szakmai tudással és a technikai ismeretekkel (hard skillek) szemben a soft skillek kevésbé mérhetők fel objektíven, ám legalább annyira fontosak a sikeres munkavégzéshez, a személyes fejlődéshez vagy épp az álláskereséshez.

Könnyen előfordulhat ugyanis, hogy egy állásra végül nem a szakmailag legkiemelkedőbb jelöltet választják, hanem azt, aki soft skilljeinek köszönhetően jobban illik a csapatba és a pozícióba. Mert hiába rendelkezik valaki páratlan szaktudással, ha nem képes hatékonyan kommunikálni, együtt dolgozni másokkal vagy kreatívan megoldani a felmerülő problémákat. Így aztán ezek a készségek sokszor fontosabbak a mindennapi munkavégzés során, mint a puszta szakmai tudás.

A soft skillek listája

  • Kommunikációs készség
  • Csapatmunka
  • Problémamegoldó képesség
  • Rugalmasság és alkalmazkodóképesség
  • Kreativitás
  • Időmenedzsment és szervezettség
  • Érzelmi intelligencia
  • Kritikus gondolkodás
  • Vezetői készségek
  • Konfliktuskezelés

A legfontosabb interperszonális készségek a munkaerőpiacon

Egy állásinterjún gyakran hangzanak el olyan kérdések, amelyek elsőre furcsának és szokatlannak tűnhetnek, vagy épp látszólag nem kapcsolódnak a meghirdetett munkakörhöz. Például hogyan kezeljük a stresszt és a nyomást, hogyan priorizáljunk a feladatainkat és kezeljük a határidőket, vagy miként oldanánk meg egy félreértésből adódó konfliktust? 

Az ehhez hasonló kérdésekkel az interjúztatók, HR szakemberek és leendő főnökök elsősorban azt mérik fel, hogy a szakmai tudásunkon és tapasztalatainkon túl rendelkezünk-e azokkal a személyes és szociális készségekkel, amelyek alkalmassá tesznek bennünket a csapatba való zökkenőmentes beilleszkedésre, illetve a hatékony munkavégzésre.

A munkáltatók szemében a legfontosabb soft skillek közé tartozik a:

Kommunikációs készség

Egy jó kommunikációs készséggel rendelkező munkavállaló képes világosan kifejezni önmagát, hatékonyan megosztani az információkat a kollégáival, aktívan hallgatni, illetve meggyőzően tud érvelni. Ez a készség elengedhetetlen a csapatmunkához, a konfliktusok kezeléséhez és az ügyfelekkel való kapcsolattartáshoz. 

Csapatmunka

A munkáltatók általában csapatjátékosokat keresnek. A legtöbb munkakörben ugyanis alapvető elvárás, hogy képesek legyünk együtt dolgozni másokkal. A jó csapatjátékos konstruktívan hozzájárul a közös célok eléréséhez, tiszteletben tartja mások véleményét, szükség esetén pedig képes kompromisszumot kötni.

Interperszonális készségek a gyakorlatban

Problémamegoldó képesség

A munkahelyi kihívások leküzdéséhez kreatív és hatékony problémamegoldásra van szükség. Azok a munkavállalók, akik képesek gyorsan azonosítani a problémákat, alternatív megoldásokat találni, valamint határozott döntéseket hozni, rendkívül értékesek lehetnek a vállalatok számára.

Érzelmi intelligencia

Az érzelmi intelligencia azt jelenti, hogy képesek vagyunk felismerni és kezelni a saját és mások érzelmeit. Egy magas érzelmi intelligenciával rendelkező munkavállaló empatikus, érzelmileg intelligens módon kommunikál, továbbá igyekszik harmonikus kapcsolatot ápolni a kollégáival.

Alkalmazkodóképesség

A gyorsan változó üzleti környezetben elengedhetetlen a rugalmasság és az alkalmazkodóképesség. Azok a munkavállalók, akik képesek könnyedén változtatni a munkamódszereiken, alkalmazkodni a váratlan helyzetekhez, gyorsan tanulnak új készségeket, valamint zökkenőmentesen tudnak navigálni a változások között, hosszú távon is sikeresek lehetnek.

Viapan tipp! Fejleszd soft skilljeid!

Fontos persze megjegyezni, hogy a különböző iparágak és pozíciók eltérő soft skilleket igényelhetnek, ám a fent említett készségek hasznosak lehetnek bármilyen munkakörben. Jó hír továbbá, hogy az interperszonális készségeinket fejleszthetjük. Ez azonban folyamatos munkát igényel, s gyakran a tapasztalatok, az önreflexió és a tudatos gyakorlás révén csiszolódnak. 

A jövő munkaerőpiacán pedig még nagyobb hangsúlyt kapnak majd a készségek, miután a munkáltatók felismerték, hogy a soft skillekkel rendelkező munkavállalók hatékonyabban teljesítenek, jobban alkalmazkodnak a változásokhoz, valamint pozitívan járulnak hozzá a vállalati kultúrához. 

Összességében tehát elmondható, hogy a soft skillek nélkülözhetetlenek a személyes és szakmai sikerhez, fejlesztésük pedig minden karrierút fontos része. Éppen ezért érdemes hangsúlyozni az önéletrajzunkban és az interjúk során is, hiszen így nagyobb eséllyel találhatunk rá álmaink állására.

11

Küldj egy tapsot ha tetszett

11