Összes bejegyzés

Digitális toborzás, digitális HR

Digitális toborzás, digitális HR

Digitális toborzás a Facebookon

A recruitment is a digitális térbe költözött: toborzói Facebook-csoportok alakultak, a recruiterek lenyomozzák a jelöltek online lábnyomait, és az álláshirdetések is elkezdtek marketingszemlélettel íródni.

Nem csak kismacskák (hanem kiscsirkék is): hasznos Facebook-csoportok HR-eseknek 

Bár valószínűleg a Facebookon semmiképp sem menekülhetünk a kismacskák elől, a szakmai oldalak és csoportok sokszorosan kompenzálják ezeknek az agyzsibbasztó hatását. Körülnéztünk, mit érdemes lájkolnia, hova jó csatlakoznia egy HR-esnek, akit az újdonságok érdekelnek, vagy éppen valamilyen különleges munkavállalóra (fej)vadászna, szeretne mindig friss ismereteket a bérszámfejtés terén, vagy éppen trénereket és coachokat ismerne meg. 

Bár a szakmai kapcsolatok fejlesztésének elsődleges eszköze talán még mindig a LinkedIn, a Facebook-csoportok jóval aktívabb közösséget tudnak képezni. Nem beszélve arról, hogy az ember a kávészünetben valószínűleg jóval többször kattint a telefonján az f betűs kék ikonra, mint az in-esre. Így pedig sokkal valószínűbb, hogy a már említett kismacskák mellett feltűnik néhány szakmai bejegyzés is. No de hova érdemes csatlakozni?

Kézenfekvő, hogy az ember beírja a Facebook keresőjébe, hogy HR, humán erőforrás és a társai. A mi gyűjtésünk is ezen alapul, így nyílt és zárt csoportokba kértünk (és kaptunk) bebocsátást, valamint belájkoltuk az idevágó oldalakat is.

Honnan tanulhatsz a digitális HR-ről?

A legnagyobb csoport és egyben leginkább kötelező olvasmány a Recruiting Recruiters - the HUN recruiter network. 4000 fölötti taglétszámmal és élénk párbeszédekkel, általában termékeny vitákkal várja a HR-ből és annak környékéről érkezőket. Némi bemutatkozással lehet bekerülni, és utána napi egy-két nagyobb poszttal, valamint fél tucat kisebb forgalmú bejegyzéssel találkozunk. Azért ajánljuk, mert izgalmas és sokrétű viták is ki tudnak alakulni néhány poszt alatt. Itt első kézből tájékozódhatunk a HR Feszt és más szakmai rendezvények történéseiről, és sok angol nyelvű cikket is megosztanak az adminok: aki naprakész akar lenni, annak ez a csoport kötelező olvasmány.

A HRHelpAll egy segítő szemléletű csoport, ahol a csoportkultúra alapját az elfogadás, egymás ösztönzése. Az admin szinte minden nap felvet egy HR-es témát, amit a coaching szemüvegén keresztül vitat meg a tagokkal. Coach, tréner “beütésű” HR-eseknek erősen ajánlott.

A másik kiindulási pont a HR klub a közel 3000 tagjával. A csoportot egy vállalat munkatársai üzemeltetik, de mára már ezerféle HR-közeli témát megtalálunk itt. Ebbe a klubba elsősorban azokat a HR-eseket várják, akik szeretnének naprakészek maradni - így a csoportleírás. Gondoljuk, hogy HR-es témákban - tesszük hozzá mi kukacoskodva. A felvétel feltétele, hogy a tagjelölt megfeleljen az alábbi kérdésre: “Kedves Jelentkező! Bejelölte a HR klubot. Kérem, írjon néhány szót arról, hogy miért szeretne csatlakozni. Üdvözlettel: K. Zs. - moderátor” Ez az akadály tehát bárkinek megugorható, akinek keresnivalója van ebben a csoportban. A szabályzat sem túl szigorú: az alapvető jogi és erkölcsi normákat kell betartanunk, valamint a csoportgazda cég üzleti érdekeit nem sértő reklámok maradhatnak. 

Mire jó a HR klub? Lehet itt HR-est, trénert, coachot találni: sokan “ajánlják magukat”, némelyek még a kommentjük mellé is belinkelik a honlapjukat. Néhányan aktuális cikkeket osztanak meg, de még izgalmasabbak a napi problémákról kialakuló diskurzusok. Olvastunk olyan toborzóról, aki egy bizonyos városban keresett speciális szakembert, és tanácsokat kért, hol hirdethetné még a pozíciót. Izgalmas beszélgetést indított el az a tag, akinek három hasonló kvalitású jelöltje is lenne, és rövid idő alatt kell dönteni, melyikük legyen a befutó egy hol monoton, hol pörgős állásra. 

A második legnépszerűbb HR-es csoport a HR-es kiscsirkék (legalább nem kismacskák). Ide szintén válaszadás útján tudunk bekerülni, itt a cégünk felől érdeklődnek. Ennek a csoportnak is 2000 fölötti a taglétszáma, azonban csak akkor érdemes csatlakoznod, ha magad is toborzással, fejvadászattal foglalkozol. Ugyanis a csoportban a tagok (főként diplomás) jelölteket ajánlanak egymás figyelmébe. Alapos jellemzéseket, izgalmas pályamódosításokat olvashatunk a posztok között, és akár rá is bukkanhatunk az általunk keresett munkavállalóra.

Digitális HR fórumok, csoportok

Ajánlott csatlakozni a HR Agóra csoporthoz is. Itt aztán tényleg minden, de minden megtalálható. A moderálás laza, de nagyobb csetepatékat nem olvastunk. Itt is többen osztanak meg aktualitásokat, vannak tanácsot kérő tagok is, akik időnként alapos leckét kapnak a bölcsebb kollégáktól. Hasonlóan a HR klubhoz, ez a csoport is nagyon vegyes képet mutat. Tájékozódásra, szakmai kapcsolatok építésére, segítségkérésre egyaránt ajánlott. 

A KKV HR csoport kifejezetten KKV-k ügyvezetői, toborzói és egyéb munkatársai számára jött létre, és elsősorban álláshirdetéseket és hasznos információkat tartalmaz. Jól jöhet még a HResourcers Aid Point, elsősorban annak, aki a toborzási módszerekben vagy a resourcingban szeretne újat tanulni. Aki az IKT-kat is gyakran használja a toborzásban vagy egyéb HR-es feladatai során, annak még az E-HR-klub adhat fogódzót (mi pedig megalkottuk a világ legtöbb rövidítést tartalmazó mondatát). 

Megemlítjük még a HR-es munkák csoportot, ahol a szakmában dolgozók böngészhetnek a nekik szóló álláshirdetések közül. Mivel csaknem 4000 tagja van, ez a csoport nagyon hasznos az álláskereső HR-eseknek. Azonban szakmai tartalmat természetesen ne innen várj. 

Képtelenek vagyunk kihagyni egy egészen sajátos csoportot: a társadalom két csodálatos csoportjának metszetét: a futó HR-eseket. Hogy ennek a csoportnak több tagja van, mint a KKV-s HR-esnek, az természetesen a véletlen műve, de szórakoztató. Ráadásul akár egy nap születhet itt tucatnyi bejegyzés, amelyek elsősorban a tagok motiválását szolgálják: az élet mindkét fenti területén. Ámulatba ejtő.

Vannak még elhalt kezdeményezések is. Ilyen például a Láthatatlan HR-esek, akik annyira láthatatlanok, hogy összesen négy tagjuk van. A Humánerőforrás gépelést különösen nem értjük: 3 személy valami miatt mégis tag itt. Nagyon szeretnénk tudni, milyen tartalom keringett volna az Innovatív HR-esek körében, de a tucatnyi tag arra utal, hogy a csoport nem túl mozgalmas.

HR-eseknek hasznos közösségi média oldalak

Ami a HR-esek számára kötelező olvasmányokat illeti, a Facebook-oldalak közül a HR Portál és a Túlórázó HR-esek a fő. A HR Portált talán be sem kell mutatni: az azonos nevű honlaphoz tartozó oldalon a honlap cikkeire kattinthatunk (a robotoktól az employer brandingig), de a munkában megfáradt olvasók kedvéért a kolléganő csirkés muffinjától a vicces videóig mindenféle tartalmat fogyaszthatunk. 

A Túlórázó HR-eseknél, amely egy állásportálhoz tartozik, hasznos információkat és cikkeket találunk, és ha máshoz nem tudunk kapni hirtelen, itt még az aktuális évi munkaszüneti napok és fontos határidők is megvannak. Az oldal úgy mutatja be önmagát, hogy a “spirit”-ről szól. Ennek megfelelően az itt megosztott cikkek általában az innováció, employer branding, munkatársak megtartása témákról szólnak. 

Friss szemléletű tartalmakat szókimondó köntösben tálaló oldal a HR-esek. Itt mindenféle forrásból láthatunk megosztásokat, amelyek általában egy megszokott HR-es témát elemeznek szokatlan szemszögből, vagy éppen sikertörténeteket mutatnak be. 

Bár sokan a Facebookra mint a magánélet élésének (és kissé csalóka kirakatba helyezésének) színterére tekintenek, javasoljuk, hogy légy jelen ezen a színtéren, mert itt generálódik a legtöbb és legváltozatosabb tartalom, itt alakulhatnak ki izgalmas szakmai viták, az események között a profilodba vágó workshopokról és konferenciákról tájékozódhatsz, sőt a Facebook néha még a reklámokat is úgy célozza, hogy valóban informatív is legyen közöttünk. Kényelmes is itt belájkolni az oldalakat, amelyeket máskülönben el is felejtenél csekkolni. 

Tudsz még egyéb HR-es szakmai oldalakról, csoportokról, amit érdemes követni? Küldd el nekünk, és folyamatosan bővítjük a listát!

Background check - a digitális toborzás megoldása?

A karrierportálok telis-tele vannak olyan cikkekkel, hogy “Miért nem hívnak be interjúra?” vagy “Hogyan dönt egy HR-es?”, és általában mind arról szól, hogy egy CV átlagosan kevesebb mint egy percig van a HR-es kezekben, és bármilyen aprócska hiba végzetesnek bizonyulhat a jelöltre nézve. A HR-eseket sokan egy vállalat kerubjainak, kapuőrzőinek tartják. Ehhez társul, hogy elterjedt: Ti ahol csak tudtok, utánakerestek a jelölteknek. Az amerikai Jobvite nevű, közösségi médiában toborzó cég felmérése szerint mára már a személyzeti szakemberek 93%-a kutat a pályázók közösségi oldalakon hagyott "digitális lábnyomai" után.  

Azaz a referenciák csekkolásán túl vagy éppen ahelyett egyre többen kerestek rá az illetőre a Facebookon, vagy néztek farkasszemet a jelölt ifjúkori tévelygő énjével a bulifotós oldalakon. Igazatok is van, jobb egy félperces kereséssel megbizonyosodni afelől, hogy a jelöltet még az Interpol is körözi, mint felvenni, és pár hét után hozzácsapatni egy kis lopást vagy ipari kémkedést a volt dolgozó bűnlajstromához. De az is legalább ilyen fontos, hogy kiderüljön, ha egy megnyerőnek tűnő személy egészen vállalhatatlan eszméket kommunikál a világnak.  

De mi van, ha ennél sokkal hétköznapibb hibákra bukkanunk valakinek az internetes “nyomai” között? Ebben a cikkben kissé megpiszkálgatjuk a sztereotípiákat, és gőrcső alá vesszük, hogy mi minden állhat egy jelölt netes “nyomai” vagy éppen “nyomtalansága” mögött. 

digitális toborzás
Digitális toborzás

Mutasd a posztod, megmondom, ki vagy!

Egy kutatás szerint a HR-esek 69%-a utasított már el jelöltet csak a közösségi oldalakon látottak miatt. A legtöbben (13%) azért, mert a jelölt hazudott a képesítéséről, ezután pedig 11%-kal holtversenyben a nem megfelelő fotók vagy tartalmak posztolása, az előző munkáltatóról szóló negatív megjegyzések és a szegényes kommunikáció szerepelnek. Csaknem egyenlő (10 és 9%) a drogfogyasztásra és az alkoholfogyasztásra utaló tartalom (utóbbi valószínűleg nem egy gourmet borkóstolás pillanatait megörökítő művészi fotósorozaton való szereplést jelenti). A HR-esek 7%-a előtt pedig azért vérzett el már jelölt, mert bizalmas információkat osztott meg az előző munkahelyéről. 

Eltekintve az egyértelmű esetektől (pl. a jelölt nyilvánvalóan drogfüggő vagy alkoholista, habzó szájjal szidta az előző munkahelyét), valljuk be, milyen könnyen találhatunk bárkiről olyan tartalmat, amellyel az illető elvágja magát előttünk… A pszichológia holdudvar-hatásnak nevezi, amikor egy szép embert egyúttal jónak is hiszünk, egy csúnyát pedig rossznak. Ez a kognitív torzítás, azaz amikor egyetlen jellemzőből igyekszünk következtetni a személy egyéb tulajdonságaira, könnyen felléphet, ha a képernyő mögül próbálunk találgatni, hogy milyen is lehet a jelöltünk valójában. 

Most azt vesszük sorra, hogy hány és hány oka lehet, ha a kezünkben tartott CV tulajdonosáról valami furcsára bukkanunk az internet bugyraiban. Vagy éppen ha semmire sem.

4

Küldj egy tapsot ha tetszett

4